Zespół Szkół Specjalnych im. Marii Grzegorzewskiej i Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2

ZESPÓŁ SAMYCH SUKCESÓW

Jak wykorzystać wolny czas - cz. II

Strona główna » Dla uczniów » Materiały do pracy w domu » Pedagog » Jak wykorzystać wolny czas - cz. II

wielkość tekstu: A | A | A

/zdjecia/edytor/files/GRY%20I%20ZABAWY%20usprawniaj%C4%85ce%20percepcj%C4%99%20dotykow%C4%85%20oraz%20wra%C5%BCliwo%C5%9B%C4%87%20smakow%C4%85%20cz.%20II.pdf

ZABAWY I GRY ROZWIJAJĄCE PERCEPCJĘ DOTYKOWĄ


Zmysł dotyku ma duże znaczenie dla rozwoju człowieka. Doznania dotykowe
pozwalają poznać własne ciało, stwarzając możliwości kształtowania się poczucia
własnej odrębności. Sprawność, precyzja ludzkich dłoni umożliwia przeprowadzenie
manipulacji na przedmiotach, co stymuluje rozwój procesów myślowych i umożliwia
podejmowanie aktywności. Celem wybranych zabaw jest uwrażliwienie i usprawnienie
dotyku.

1. „Czy potrafisz rozpoznawać?”

Pomoce: zabawki lub przedmioty różniące się od siebie kształtem, opaska do
przewiązania oczu.
Przebieg: po wspólnym obejrzeniu zabawek rodzic zawiązuje opaską dziecku oczy i
wręcza mu do rąk zabawkę. Zadaniem dziecka jest określenie właściwości materiałów;
lekki – ciężki, twardy – miękki, gładki – szorstki, ciepły – zimny.
2. „Jaki to kształt?”
Pomoce: materiały i przedmioty o różnym kształcie i fakturze, np. plastikowa butelka,
drewniana deska do krojenia, papier ścierny, folia aluminiowa, pudło z tektury, rolka
papieru taletowego, opaska do przewiązania oczu.
Przebieg: rodzic zawiązuje opaską dziecku oczy i wręcza mu do rąk przedmiot.
Zadaniem dziecka jest określenie kształtu i faktury danego przedmiotu.
ZABAWY I GRY ROZWIJAJĄCE WRAŻLIWOŚĆ SMAKOWĄ
Węch i smak to zmysły, które posiadają znaczny udział w tworzeniu polisensorycznego
obrazu świata. Doskonaleniu tych zmysłów sprzyjają zabawy w rozpoznawaniu
smaków, zapachów i określaniu ich cech.
1. „Jaki to smak?"
Pomoce: produkty dostępne w domu, np. chleb, owoce, warzywa, sok; opaska do
zawiązania oczu.
Przebieg: rodzic zawiązuje dziecku oczy i prosi o rozpoznanie produktu po uprzedniem
skonsumowaniu przez dziecko. Następnie wspólnie ustalają, gdzie można kupić dany
produkt.
2. "Krajobraz na talerzu"
Pomoce: produkty dostępne w domu, np. owoce, warzywa, paluszki.
Przebieg: rodzic wraz z dzieckiem wykonuje w trakcie przygotowywania posiłku albo
już w czasie jedzenia krajobraz z dostepnych produktów tworząc np. słońce z plastra
cytryny, promienie z paluszków, trawę ze szczypiorku. Można też stworzyć
uśmiechnięte buzki z ogórka, rzodkiewki itd.
Dziecko, które zazwyczaj nie jada niektórych produktów, w czasie tej zabawy może
chętnie po nie sięgnąć i poznać smak potrawy, produktu.

czytano: 501 razy

autor: zss-zawiercie.pl

data dodania: 2020-04-23 15:57:31

Adres

Zespół Szkół Specjalnych im. Marii Grzegorzewskiej i Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Zawierciu
42-400 Zawiercie
ul. Rataja 29a

KONTAKT

Mail szkoła:
sekretariat@zss-zawiercie.pl
Tel. szkoła: 32 67 215 17

Mail Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna Nr 2: sekretariatppp2@zss-zawiercie.pl
Tel. Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna Nr 2: 32 494 15 00

KONTAKT

ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH

I PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ NR 2

IM. MARII GRZEGORZEWSKIEJ W ZAWIERCIU

Zespół Szkół Specjalnych im. Marii Grzegorzewskiej i Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2

osób online: 1

Polityka prywatności Kanały RSS Mapa serwisu

SYSTEM ALP VISUAL PLUS |

WYSYŁANIE I ODBIÓR POCZTY

ZARZĄDZANIE POCZTĄ

ZARZĄDZANIE SERWISEM

STATYSTYKI ODWIEDZIN

Poleć stronę
Wypełnij formularz polecający nasz serwis WWW
Formularz zapytaniowy
Wypełnij formularz kontaktowy