/zdjecia/edytor/files/GRY%20I%20ZABAWY%20usprawiaj%C4%85ce%20pami%C4%99%C4%87%20i%20uwag%C4%99%20cz.%20III.pdf
ZABAWY I GRY USPRAWNIAJĄCE UWAGĘ I PAMIĘĆ
Głównym zadaniem gier i zabaw jest kształcenie i rozwój uwagi dowolnej oraz
zamierzonego zapamiętywania i przypominania, a także pamięci.
1. „Jaka jest zawartość plecaka?”
Pomoce: różne przedmioty dostępne w plecaku dziecka, np. książka, gumka, ołówek,
kredki, linijka, itd.
Przebieg: na stole lub podłodze układamy kilka przedmiotów z plecaka i zakrywamy
kocem. Dziecko zbliża się do przedmiotów na taką odległość, by dobrze je widziało.
Rodzic odsłania przedmioty, dzieco przygląda im się przez chwilę. Po chwili rodzic
zasłania przedmioty, a dziecko wymienia, jak największą liczbę zapamiętanych
przedmiotów.
2. „Telefon” (zabawa grupowa)
Przebieg: wszyscy członkowie rodziny siedzą w szeregu. Pierwsza osoba po prawej
stronie jest naczelnikiem centrali telefonicznej i nadaje telefonogram, tzn. mówi coś do
ucha swojego sąsiada. Ten powtarza dalej itd, aż do ostatniego. Ostatnia osoba mówi
głośno, co usłyszała. Teraz wszyscy do końca mówią, co usłyszeli i znajdujemy tego,
który przekręcił zdanie. Za brak uwagi osoba przechodzi na koniec szeregu.
3. „Obserwator”
Pomoce: różne przedmioty, urządzenia znajdujące się w domu, np. szklanki, odkurzacz,
obraz, zegar itd.
Przebieg: rodzic wskazuje 3 różne przedmioty znajdujące się w różnych miejscach w
domu. Zadaniem dziecka jest przypomienie sobie kolejności wskazanych przedmiotów/
urządzeń i wypowiedzenie ich nazwy.