Przeprowadźmy ze swoimi dziećmi zajęcia z Edukacji Zdrowotnej.
Temat: Dbamy o swoje zdrowie.
Grupa wiekowa: uczniowie Szkoły Podstawowej.
Cele ogólne:
- kształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych;
- kształtowanie umiejętności społecznych;
- rozwijanie sprawności ruchowej dzieci;
- rozwijanie koncentracji uwagi.
Proponowany przebieg zajęć:
-
Powitanie i przedstawienie tematu zajęć.
-
Dziecko siada na dywanie. W zamkniętym woreczku są umieszczone różne środki utrzymania osobistej higieny. Dziecko wkłada rękę do woreczka, poprzez dotyk poznaje różne środki i je opisuje zanim je wyciągnie z woreczka.
-
Po opisaniu ich, wyciąga je i układa przed sobą. Opisuje do czego one służą.
-
Przedstawiamy dziecku jak ważne jest utrzymywanie higieny osobistej dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.
-
Przestawiamy także jak ważne jest zachowanie podstawowych zasad higieny i bezpieczeństwa w dobie pandemii.
-
Rozwiązywanie zagadek związanych z tematem zajęć. Dziecko ma wskazać o jakie przedmioty pytają w zagadkach. Przedmioty stoją przed nim.
Przyjemnie pachnie, ładnie się pieni, a brudne ręce w czyste zamieni?
/odp. mydło/
Do suchej nitki moknie nieraz, gdy po kąpieli nim się wycierasz?
/odp. ręcznik/
Dziurki w niej jak w serze. Żyła w morzu na dnie. Do wanny ją bierzesz, bo umie myć ładnie?
/odp. gąbka/
Używasz go często, wieczorem i rano. Przypomina przedmiot, którym grabią siano?
/odp. grzebień/
Pieni się płyn z butelki, zamienia w bąbelki. Nieraz głowę ci zmywa. Czy wiesz, jak się nazywa?
/odp. szampon/
Schowała się w tubie, używać jej lubię. A i mała szczotka chętnie się z nią spotka?
/odp. pasta do zębów/
Co to jest, na pewno wiesz. Najeżona jest jak jeż, lecz nikogo nie ukłuje, tylko zęby wyszoruje?
/odp. szczotka do zębów/
Służy do picia, służy do mycia, bez niej na ziemi nie byłoby życia?
/odp. woda/
-
Ćwiczenia prawidłowego mycia rąk. Zarówno starsze jak i młodsze dzieci mogą udać się do łazienki i myć ręce w rytm muzyki: https://www.youtube.com/watch?v=xLdhe8s34hM
lub mogą myć dłonie w rytm tej rymowanki:
O zdrowie dbam. Jak to robię, powiem wam.
Wcieram mydło w obie ręce,
między palce, młynek kręcę-
tak, zarazki z nich spłukuje
i dlatego mniej choruję.
-
Zaproszenie dziecka do zabawy ruchowej na podstawie wiersza A. Majewskiego „Gimnastyka”:
Gdy chcesz być silny, nie chcesz chorować,
Musisz się często gimnastykować.
Wstawaj więc wcześnie, otwieraj okno,
Nawet gdy drzewa na dworze mokną.
Stań w półrozkroku, zacznij od skłonów-
W przód, w tył, na boki. Trzy razy ponów.
Wymachy ramion wzmacniają ręce,
Tym są sprawniejsze, im ćwiczysz więcej.
Teraz przysiady, potem podskoki,
Hop, hop jak zając-w przód, w tył, na boki.
Bardzo są ważne tułowia skręty,
Podśpiewuj sobie coś dla zachęty.
A jeśli będziesz w ćwiczeniach pilny,
Jak małpa zwinny, jak tygrys silny,
Zostaniesz mistrzem, więc ćwicz wytrwale.
Gimnastykować się jest wspaniale!
9. Podsumowanie zajęć i podziękowanie za wspólną zabawę.
Opracowała Iwona Kamińska