
Gimnastyka umysłu.
Trening mózgu jest tak samo ważny, jak aktywność fizyczna dla ciała.
Ponieważ podobnie jak ciało, lepiej funkcjonuje, gdy jest wyćwiczone. Na
usprawnienie pracy mózgu wielki wpływ ma również dieta oraz sen.
Proponowane poniżej ćwiczenia, gry i zabawy wpływają korzystnie na
rozwój sfery intelektualnej, emocjonalnej i społecznej dziecka, mają też istotne
znaczenie w rozwoju jego koncentracji.
Warto zatrzymać się przy każdym zadaniu i poświęcić mu więcej czasu, by
wyćwiczyć u dziecka:
- umiejętność czekania, która jest niezmiernie istotna przy kształtowaniu
wytrwałości. Przez odraczanie czegoś w czasie, oczekiwanie na coś, uczymy też
zrozumienia, że nie można mieć wszystkiego natychmiast, a osiągnięcie celu
wiąże się z pewnym wysiłkiem i nakładem pracy;
- umiejętność słuchania, która jest potrzebna do dobrego rozumienia sensu
wysłuchiwanych poleceń i innych treści. Uczymy dzieci aktywnego słuchania, tj.
utrzymujemy w czasie rozmowy z dzieckiem kontakt wzrokowy, stosujmy wiele
ćwiczeń i zabaw aktywizujących słuch, np. wysłuchiwanie i powtarzanie
sekwencji słów, zdań, rymujących się wyrazów, wyliczanek, itp.;
- umiejętność opowiadania – pozwólmy dzieciom opowiadać o własnych
przeżyciach, kontaktach z członkami rodziny, oglądanych bajkach, historyjkach
usłyszanych od babci, a nawet snach. Rozwijają one w ten sposób swój słownik,
ćwiczą cierpliwość w oczekiwaniu na swoją kolej, wyciągają wnioski z
opowiadań.
1. 3-literowe wyrazy:
Instrukcja: odszukaj w poniższym ciągu liter wyrazy trzyliterowe i zakreśl je.
KJFKDLJOZEZJFKDGKDĄBOWDNFBGHFKOKNFDMJFKHKOTNSMKHJK
KOOKDPSPOREOKORTRAJMXNCKJHMIŚFJDJFODDAJMHKQJUQOAJKO
IUYMÓJKDLJFGFJKLGOLZNDKFGHJFKJONNFKDJKNDNDKFGHJFIJDZ
WDYMGHNJNLNMNIPIDNMNKJSERNCKSJKWÓRJFKJRÓWNKJFHGFJFJ
OQJGSOKHIWKĘSNCMVNKBJDPASNMCHVDKNOSVOIDALMSMNFLSN
MDLAFJDKJFDKJHUKJFKLDJGAJLGALEFKLISJGLSKPAWFNKDJFGKDG
NVKNVBTUŻFJKDJFDSOSNVJHKGHKDSUMGJKJHKLOSNVKDJKFGHJF
DJBAKCMHVJKKDHŁOŚVNJKLISZNGHJFKJDFNKDJSOSFKDNKOMGHJ
FKJMHGHJFKJDFNVJKKDWMKDKROKNVKDKKJODFSATJKGJKDJHKD
KITVNDNBJĘKNCMIVNKCJBDKLĘKNMDNFFDKFKDNKOMGLMWMOQ
HJFKJMHGHJFKOŃFNVJKBGHFMWMOLWVKDJBONONDKOWSMNONA
NSPSOLBÓRSHNAQWMOUESQKOLOTNTOKOLSOKMDNKEONSPOLSK
OTSKSMDOMOWMKFGHJFKFJJKNDNOKFWGHBĄKVJKKDMJLÓDHNF
KPALDCUDKEPSCOŚIJDYUNSÓLPKUOLDTYABNÓŻZXILOKGYEUNIOI
Czas:_____ Liczba znalezionych słów:_____
ĆWICZENIE można wykonać również bez pomiaru czasu.
2. Ćwiczenie koncentracji uwagi:
Instrukcja: w zbiorach liczb i liter zakreśl każdą liczbę 8 i każdą literę S w czasie np. 60
sekund.
A D 8 G K L F G 6 T S U
1 K 9 T R W 3 N 7 7 R K
Q 1 J F D O U F U 3 0 J L
S 0 9 4 3 J 0 U J D 9 3 J O
L D 9 M C N W 9 2 N 9 D
S 1 J F D O S F 8 3 0 J L B
8 3 9 4 8 J 0 H J D 9 3 J S
B D 8 S K L F E C T S 2 4
M 1 J Z S 8 U F D 3 0 J K
H D 8 M P N C 4 2 N 9 T
P F 5 D Z J W 9 2 E S 9 I
A X S V C Q R 6 2 Y 9 O
L S 6 Q C V W 1 2 T 8 S
Z D 8 S K S F R C T S 3
0 D X A C M W 5 2 I 3 D
ĆWICZENIE można wykonać również bez pomiaru czasu.
/zdjecia/edytor/files/Gimnastyka%20umys%C5%82u..pdf